Už je to viac ako týždeň, čo na Slovensku odštartovala Národná bločková lotéria. Rozhodli sme sa na lotériu pozrieť bližšie a prinášame Vám článok s komplexnými informáciami a naším pohľadom na túto tému.
Základné informácie
Národná bločková lotéria je lotériová hra podľa zákona č.171/2005 Z.z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, kde je definovaná ako „štátna lotéria – lotéria pokladničných dokladov“.
Zákon o lotérii vypracovalo Ministerstvo financií Slovenskej republiky a jej hlavným cieľom je zlepšiť výber DPH a zamedziť daňovým únikom.
Hlavným predpokladom lotérie je zvýšený záujem ľudí o vydávanie pokladničných dokladov a ich nahlasovanie podnikateľov, ktorí tak nerobia. Tých následne skontroluje daňová a finančná správa.
Lotéria bola spustená 1.9., odkedy je možné zbierať pokladničné bloky. Bločky sa dajú registrovať od 16.9., keď bol spustený informačný systém prevádzkovateľa lotérie Tipos, a.s.. Jednotlivé bločky sa dajú registrovať viacerými spôsobmi.
Využiť môžete SMS (poplatok 15 centov za SMS), web lotérie, mobilné aplikácie alebo zberné miesta Tiposu (poplatok 20 centov za bloček). Každý bloček sa môže zaregistrovať len raz a jeho minimálna hodnota musí byť jedno euro.
Platne zaregistrovaný doklad má dve šance na výhru. Prvá šanca sa žrebuje každých 14 dní a žrebuje sa 10 dokladov (výhry od 100 do 10 000 eur). Druhá šanca sa žrebuje každých 28 dní, spravidla v pondelok. Vyhráva 8 bločkov, jeden za každý kraj. Výhra je vecná (napríklad auto) alebo peňažná v cene 10 000 eur.
Odpovede na rôzne otázky týkajúce sa lotérie nájdete priamo na stránke lotérie alebo napríklad v článku SME.
Bločkové lotérie v zahraničí
Okrem Slovenska v súčasnosti funguje bločková lotéria na Taiwane a Malte. Skúsenosti s ňou majú aj v Gruzínsku a Taliansku.
Jednou z krajín, ktorá slúži ako vzor pre štátnu lotériu je Taiwan. Na Taiwane však došlo k zavedeniu lotérie v čase, kedy elektronické platby (kreditné karty a pod.) neexistovali a platila pre bločky za hodnotné nákupy (cca 5tis. EUR a vyššie, kde sa už obchodníkom ako aj kupujúcim oplatilo špekulovať o ušetrení na dani).
Zavedenie lotérie v 50. rokoch minulého storočia zvýšilo výber daní o 75%, ale výrazne tomu pomohli aj zmeny daňových zákonov, či výzoru bločkov a faktúr. Na Malte lotéria funguje, ale zapojené sú do nej automaticky všetky vydané pokladničné bloky, bez nutnosti registrácie. Obchodníci sú teda pod kontrolou automaticky.
V Taliansku bola lotéria dočasne zavedená v roku 2011, jej cieľom bolo podporiť malých podnikateľov počas krízy. Do lotérie sa totiž dostávali len bločky z nákupov nad 30 eur. Krátkodobý efekt sa skutočne dostavil, keďže väčšina nákupov začala dosahovať túto sumu a tržby v maloobchode stúpli.
Gruzínci zaviedli lotériu vlani, vydržala však len 7 mesiacov. Po pár týždňoch od zavedenia o ňu ľudia stratili záujem. Bločky tam pritom takisto vstupovali do súťaže bez nutnosti registrácie.
Mimochodom, o bločkovej lotérii uvažovali aj iné krajiny, napríklad India (po vzore Taiwanu, takisto tu prevažujú platby hotovosťou) a určite Vás zaujme blog juhoameričana Carlosa, ktorý dlhodobo žije na Slovensku, no zažil bločkovú lotériu v Peru.
Pohľady na lotériu sa líšia
Spustenie lotérie sprevádzalo množstvo reakcií. Pozitívne a podporné prichádzajú väčšinou z prostredia ministerstva a prevádzkovateľa – podnikatelia, odborníci a ďalšie inštitúcie však netaja svoje pochybnosti.
Aj na príkladoch zo zahraničia vidno, že lotéria je veľmi špecifická pre každú krajinu a jej úspech musí byť dobre podložený. Ak by bola zaručeným liekom na problémy s výberom daní, fungovala by v oveľa širšom meradle, znie klasický argument proti jej zavádzaniu.
Zatiaľ čo ministerstvo po prvých dňoch označuje lotériu ako úspech (prvý deň bolo zaregistrovaných niekoľko sto tisíc bločkov, za prvý týždeň viac ako 3 milióny), mnohí sa pýtajú, či sa to oplatí. Vybudovanie lotérie stálo minimálne 214 tisíc eur s DPH a ďalšie náklady budú súvisieť s jej uvedením a reklamou.
„Náklady nepresiahnu sumu bežnú na uvádzanie produktu Tiposu. Produkciu odhadujeme na 150 až 200 tisíc eur a náklady na nákup mediálneho priestoru na 300 až 350 tisíc eur.“ vysvetľuje riaditeľ Tiposu v zaujímavom rozhovore.
Okrem toho sa náklady na ročnú prevádzku lotérie odhadujú na 1,4 milióna eur. Otázne je, či sa tieto peniaze vrátia na zvýšenom výbere daní.
A s tým súvisí aj najväčšia kritika zo strany odborníkov, či ekonomických inštitútov a ďalších think-tankov. Nikto zatiaľ nepredložil analýzu, ktorá by vyčísľovala prínos lotérie do štátnej kasy. Obavy súvisia s tým, že ide len o biznis, na ktorom zarobia IT firmy dodávajúce služby, či národný Tipos.
Navyše, malí podnikatelia si nemôžu dovoliť podvody. Okrem toho, že sú pod paľbou stále nových opatrení (napríklad povinná fiškálna pokladňa za 350-400 eur od 1.1.2013), hrozia im aj likvidačné pokuty. Úniky na daniach vznikajú hlavne pri vratkách DPH a na podvodoch, ktoré realizujú veľké podniky medzi sebou.
O pohľade podnikateľov na vec sa dočítate v rozhovore so šéfom Podnikateľskej aliancie Slovenska.
Kritizuje sa aj princíp lotérie, ktorý bude lákať ľudí na tzv. „mäkké stávkovanie“. Spomaliť sa môže aj blokovanie v obchodných reťazcoch, kde sa už zaznamenali prípady rozdeľovania nákupov. Smutné sú aj obrázky starších ľudí zbierajúcich bločky napríklad zo zeme.
Predpokladá sa, že najčastejšími hráčmi pritom budú práve ľudia s nízkym príjmom a dôchodcovia. Šanca na výhru pritom môže byť ešte nižšia ako pri iných hrách Tiposu. Záleží od množstva bločkov, ktoré budú pred každým žrebovaním zaregistrované.
Len pre porovnanie pri hre Lotto vyhráva každý týždeň okolo 30 000 ľudí a objem výhier je 1 milión eur. V bločkovej lotérii vyhrávajú desiati alebo osemnásti hráči ceny za 18 000 až 28 000 eur.
Náš názor
V súčasnosti stoja proti sebe dva tábory. Jeden, ktorý lotériu obhajuje a druhá strana, ktorá lotériu ako nápad spochybňuje. Lotéria je len vo svojich začiatkoch a v tejto fáze ešte len prebieha testovanie u rôznych predajcov. Napríklad Ševt už automaticky zasiela všetky bločky do lotérie, Tesco a ďalšie reťazce o tom uvažujú.
Niektoré zadarmo, iné za poplatok. Návrhy hovoria aj o tom, že predajca sa už pri nákupe opýta na Váš súhlas s automatickým zaslaním bločku do lotérie. Ak by tak niektorí predajcovia urobili, je pravdepodobné, že by ich v rámci konkurenčného boja nasledovali ďalšie. Nepôjdete predsa na nákup tam, kde Váš bloček nespracujú.
Napriek všetkým argumentom za, či proti, je v tejto chvíli veľmi skoro pre hodnotenie lotérie. Prvé žrebovanie sa uskutoční už o štyri dni a časom sa uvidí, či záujem o lotériu medzi ľuďmi pretrvá.
My sa v prvom rade na vec pozeráme z pohľadu „hráčov“. V Cashmone sami nabádame na to, aby ste sa o svoje výdaje a teda aj bločky za nákupy zaujímali. Zídu sa Vám aj pri spracovaní svojich výdajov v našej službe.
Nespoliehajte sa však na to, že po prvom žrebovaní sa ocitnete na zozname výhercov. Šanca na výhru v prvom žrebovaní sa bude pohybovať možno niekde na hranici 1 ku 5 miliónom za každý bloček.
Nerobte zbytočné nákupy, nesnažte sa získavať viac bločkov zbytočným zvyšovaním počtu nákupov. Dobre si strážte svoje výdaje a prípadnu výhru berte len ako bonus. A ak sa už rozhodnete do lotérie zapojiť, držíme Vám palce.
Najnovšie príspevky od Peter Macinský (pozri všetky)
- Riziko jedného príjmu: Prečo je dôležité tvoriť alternatívne zdroje peňazí - 7. septembra 2023
- Hypotéka pre mladých bude od apríla najdostupnejšia. Možno naposledy - 19. marca 2017
- Spúšťame novú službu pre mladých ľudí – druhypilier.sk - 5. marca 2017
- Najväčšie mýty o naštartovaní podnikania - 21. januára 2017